אוצרים: איתי גבאי ורוני ראובן

נעילה: 12.7.2024

שיח גלריה: יום שישי 5.7.2024 בשעה 12:30


רחל עזרא, מראות של קדושה, גלריה אשכילה צילום: עמרם כהן

רחל עזרא, מראות של קדושה, גלריה אשכילה 

צילום: עמרם כהן


החיים האישיים ניבטים בעשייתה הייחודית של האמנית רחל עזרא. אתגרי היום יום ובעיקר המשפחה ומורשתה לדורות, בית הכנסת המשפחתי, מרכז הבית הרוחני כזיכרון ילדות המלווה את בגרותה וצמיחתה כאישה דתייה, כאם ורעייה וכאמנית המתלבטת ומתחבטת.           

האבל האישי לאחר מות בעלה ומאוחר יותר מות אימה, הפגיש אותה עם הרצון להיאחז בתקווה, לשמור על הרוגע ולממש את תהליכי היצירה על אף הקשיים הפרטיים. מפגש משפחתי בתום ימי השבעה על מות אימה, הוביל לסערת נפש לגבי המשך פעילותו של בית הכנסת בבית הוריה.

תחריטים שיצרה בעקבות ה"שבר", התבססו על צילומים אותם צילמה רחל מאשנב "עזרת הנשים". חור הצצה לחיים, לזמן, למחשבות על ההווה ולתהיות על העתיד הלא נודע. עבודות העוסקות במפגש בין החוץ לפנים, בין הרגוע לסוער. מראות של קדושה אפופת מסתורין. תקופת מלחמת "חרבות ברזל" הביאה עימה דילמות נוספות. הקשיים הפרטיים חברו לקשיים הלאומיים והביאו עימם מצבים אשר לא ניתנים להכלה. 

אלו הובילו לעבודות הצבע הגדולות שהחלו כציורי "טבע דומם" והתפתחו תוך רצון להיאחז בתקווה ל"מראות של קדושה".  השימוש בזהב כצבע המסמל את בית הכנסת המייצג את הקדושה, את מטפחותיה של אמא השזורות בחוטי זהב, המעוטרות בפרחים ואורנומנטים בצבעים חמים ומעידות על הצורך לזכור ולשמר. מטפחות שנלקחו מביתה של האם בימי השבעה כביטוי לחוזקה פיזית ורוחנית וכזיכרון לדורות הבאים.

רחל עזרא, מראות של קדושה, גלריה אשכילה צילום: עמרם כהן

רחל עזרא, מראות של קדושה, גלריה אשכילה 

צילום: עמרם כהן


רחל עזרא, אמנית דתיה,  לימדה שנים רבות אמנות בבתי ספר יסודיים ביבנה ופרשה לגמלאות. כיום מלמדת בסדנה לאמנות יבנה. טכניקות בהן היא משתמשת: ציור בצבעי שמן, רישום ותחריט. רחל עזרא נולדה ביבנה בשנת 1956, וכיום חיה ויוצרת במושב בן זכאי. למדה אמנות במכללה האקדמית לחינוך תלפיות בתל אביב, אצל האמנים אליהו גת, משה רוזנטליס, אריה למדן. כיתת אמן ישראל הרשברג שנת לימוד בין השנים 2013-2014 וכן השתלמה בסדנה להדפס ירושלים בין השנים 2019-2022. 

עבודותיה של רחל הוצגו בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות. השתתפה בתערוכות רבות, בין היתר בסדנה לאמנות יבנה, גלריה המשרד ת"א, בניהולה של רחל סוקמן, גלריית תנועת המושבים, ת"א, היכל התרבות ראשל"צ. כמו כן השתתפה בתערוכה "מגילה" בשפייר, גרמניה.


רחל עזרא, מראות של קדושה, גלריה אשכילה צילום: עמרם כהן

רחל עזרא, מראות של קדושה, גלריה אשכילה 

צילום: עמרם כהן



גלרית אשכילה ,רחוב הפנינים 2 ,יפו. 

שעות פתיחת הגלריה :  יום ג׳ 12:00-14:00 | יום ד׳ 12:00-16:00 | יום ה׳ 20:00-22:00  יום ו׳ 11:00-15:00 או בתאום מראש בטל׳0502933833