גלריה אחד העם 9 הפקולטה לאמנויות – מכללת סמינר הקיבוצים

שעות פתיחה: ראשון -חמישי – 11:00-17:00 
בתערוכה BIG SPENDER האמנית מלי דה-קאלו מתבוננת במגדל שלום – "הפלא העצום" שבשנות ה-60 של המאה הקודמת היה למרחב של אטרקציות וסמל החדשנות בישראל – ומציעה מבט עכשווי הנטוע בחקר העבר, פעולה שמגיבה למרחב האורבני שהיה בשר מבשרן של התפיסות הקפיטליסטיות שהתהוו במדינה במשך השנים ותרמו לשינוי פניה של החברה המקומית. המבנה, על חידושיו המסעירים דאז, היה שיקוף של התרבות הישראלית וההתפתחות האורבנית המואצת בתל אביב של אותה תקופה.

BIG SPENDER  | מלי דה-קאלו

מלי דה קאלו, סטייל מתוך ביג ספנדר, וידאו קולאז' 2023

 
משני צדי הגלריה מוקרנים שני ערוצי וידיאו המדמים מעלית שקופה, הד למעלית השקופה הראשונה בישראל שהחלה לפעול במגדל שלום בשנות ה-70, והובילה למצפה בגג המגדל. העלייה והירידה במהלך דמוי מעלית שקופה בחלל התערוכה מספרת את סיפור המגדל כסוג של מכונת עבר שהייתה שוקקת חיים בין 34 קומות וקפאה בזמן, אך מתעוררת לרגע לחיים, לצד מגדלי הזכוכית המשקיפים אל הים בעיר הלבנה והאוכלוסיות החדשות המתגוררות בהם.
תנועת המעלית והחיתוכים השונים שמציגה דה-קאלו בנויים שכבות שכבות ויוצאים מנקודת מבט פוליטית וחברתית על הפונקציות שאִכלס המגדל כמרחב שנפרס בין מעלה לבין זה של מטה. המיצב המרכזי בתערוכה מתייחס למפלס הרחוב בו מוקמה חנות הכולבו, שייצגה מרכיב עממי-מסחרי הנחזה להיות מותג יוקרתי, ונבנתה לפי מודל חנויות הכולבו הגדולות של אירופה וארה"ב. הכולבו החדש הציג בולמיה צרכנית ויצר ירידי בילוי, כגון "שבוע אמריקה", ולחלופין "שבוע ערב", שאירח חבורות גמלים ברחבת הכולבו, כמעין מיקרוקוסמוס קולוניאליסטי קרקסי בתל אביב הנטועה במזרח התיכון, אך מתאווה להיות אמריקה של שפע ונהנתנות, כמרומז בשמה של התערוכה: Big Spender – מיוזיקל אמריקאי מאותה תקופה, על אודות תשוקה, פאן ורהב מזויף.

BIG SPENDER  | מלי דה-קאלו

מלי דה קאלו, סטייל מתוך ביג ספנדר, וידאו קולאז' 2023

כך גם המוזיקה לעבודה שיצר המוזיקאי בניה רכס אשר שואבת השראה מהתקופה בה נחנך הבניין, ומורכבת מתמהיל ציני שבבסיסו דגימה משיר דיסקו ידוע המסמל את ההבטחה לעתיד אופטימי ומלא תקווה, אך מטופלת, מואטת וכמו נארגת לתוך עולם של "מוזיקת מעליות", הנעה בין חלום אוטופי על צרכנות כקידמה לבין עולם של בלהה החוגג את שיכרון המגלומניה.

בחלק המרכזי של התערוכה עשתה דה-קאלו שימוש בתצלומים מארכיונים מהארץ ומהעולםהקשורים לאירועי האופנה ולירידים שהתקיימו בחנות הכלבו, אותם פקדו בעלי ההון ואנשי מפתח מאצולת הכסף לצד בכירי הפוליטיקה המקומית. דה-קאלו שוזרת בערוצים אלה תצלומים מטופלים מתוך מטס יום העצמאות ה- 25 של ישראל, שהתקיים חודשים ספורים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור. מטס זה חותך את תצוגת האופנה ומפר את תחושת האופריה שרחשה באותם הימים.

אוצרת: דרורית גור אריה   אוצרת משנה: מיכל שביט
מוזיקה: בניה רכס            עריכת וידיאו: ליטל מונדרר
צילום וידיאו: ברק ברניקר

גלריה אחד העם 9 רחוב אחד העם 9, תל אביב, הכניסה מרחוב השחר 5 

גלריה אחד העם 9 הפקולטה לאמנויות – מכללת סמינר הקיבוצים
שעות פתיחה: ראשון -חמישי – 11:00-17:00