29.02.2024 – 20.04.2024
אוצרת: מיה פרנקל טנא  
פתיחה: יום חמישי, 29.02.2024, 19:00 – 22:00

רועי רוזן: איך להסתיר את כאביך מעצמך

Roee Rosen, The Fifth Funeral of Roee Rosen, Seen From His Own Viewpoint, After Being Buried, with the Ground Transparent, 2023, oil on canvas, 170 cm diameter each

בכניסה לתערוכה, בתוך חלל קטן ומוחשך מוצג רישום בעט שחור שכותרתו קרח ואש. השם הדרמטי משהו, מתייחס להליך רפואי שבמסגרתו חומר כימי המוחדר בעירוי "מצית שריפה" בתוך חלל הגוף, אותה יש לכבות באמצעות לעיסת קרח. המטופל, רועי רוזן, מתאר בדיוק מצמית את ההליך השורף-מקפיא בספרו לוסי חולֶה (שיראה אור בקרוב), העוסק בהתמודדות עם מחלת הסרטן. הטקסט מחולק לפרקים קצרים ודחוסים, עמוסים בטרמינולוגיה רפואית ומלווים באיורים אקספרסיביים. אלו ארוזים במסווה של נעימות ופנאי כספר-צביעה בכריכה צבעונית.[i] בטרנספורמציה מרישום בקו גרפי שחור לציור שמן צבעוני בפורמט גדול, הופך האסון הפרטי לסוגים שונים של אסונות גלובליים.

לדוגמה בעבודהHot and Cold Disaster (Monkey)  המוצגת בחלל המרכזי, מתואר פרדוקס אקלימי אפוקליפטי – קוף עולה בלהבות בעת שסופת שלגים מתחוללת ביער טרופי. הקוף, דימוי חוזר בעבודותיו של רוזן, הוא מעין פורטרט עצמי וגם אזכור לקוף-צייר המוכר מתולדות האמנות כדימוי רפלקסיבי ביחס למדיום הציור ולאמנות בכלל.


   [i] הספר 'לוסי חולה' יראה אור השנה בהוצאת פרדס.   

Roee Rosen, Lucy is Sick, Ice & Fire, 2023, pen on paper, 30x30 cm

Roee Rosen, Lucy is Sick, Ice & Fire, 2023, pen on paper, 30x30 cm


כותרת התערוכה איך להסתיר את כאביך מעצמך היא אחת מתוך 24 כותרות אלטרנטיביות למהדורה הסטנדרטית של פרויד – מאת רועי רוזן. כחלק מהפרקטיקה שלו משתמש רוזן בפורמטים שגורים ובמוסכמות מדיומליות; בסדרה זו הוא מתמקד בכריכות ספרים והופך אותן לנושא. הכריכה כפורמט אסתטי מגלמת את הפוטנציאל וההבטחה שהיא טומנת בחובה. רוזן רותם את האמביוולנטיות של הפסיכולוגיה העכשווית ביחס למורשתו של פרויד, על מנת לנכס ולפרק את הכותרות כך שישקפו את חייו שלו ואת הנושאים המעסיקים אותו בעשייתו האמנותית. בדומה לאופן שבו "עיבד" את קפקא לילדים, גם כאן הוא מבקש להשתעשע בדיאלוג אינטלקטואלי עם נכס תרבות נערץ – המהדורה הסטנדרטית שרכש בעמל רב כסטודנט צעיר ניצבת בספרייתו עד היום. הפרויקט מכיל שתי מהדורות, האחת טקסטואלית שבה כותרות הכרכים משתנות ושם המחבר נשאר קבוע, והשנייה מאוירת שבה שמות המחברים הוא קהל של זהויות בדויות, וריאציות פונטיות ואנגרמות של השם רועי רוזן. חלק מן האיורים מתייחסים לעבודות קודמות, למשל צלליות המאזכרות מגזרות-נייר מתוך חיה ומות כאווה בראון או נופים פיגורטיביים המזוהים עם ציוריה של האמנית הפיקטיבית ז'וסטין פרנק.[i] 


  [i] 'המהדורה הסטנדרטית' תראה אור כספר במסגרת רטרוספקטיבה ב-Kunstverein Hannover, 2024.   

Roee Rosen, Hot and Cold Disaster (Monkey), 2024, oil on canvas, 160x110 cm

Roee Rosen, Hot and Cold Disaster (Monkey), 2024, oil on canvas, 160x110 cm


בתערוכה מוצגת גם עבודה חדשה (חמישית במספר) מסדרת הלוויות של רועי רוזן - דיפטיך עגול המתאר לוויה מנקודת מבטו של המת, כשהאדמה ה"שקופה" מאפשרת הצצה לעבר העומדים מעל קברו. הדימויים והמוטיבים בסדרת ציורי הלוויות מהווים רטרוספקטיבה בזעיר אנפין.

העבודה הנוכחית עוסקת בפרויקט קפקא לקטנים שנוצר בין השנים 2022-2017. גיבורי 'הגלגול' של קפקא – גברת סמסא, האחות גרטה והמנקה מביטות-רוכנות על האדמה, ואילו עקבותיו של השרץ גרגור מתגלות בשלולית ריר ירוקה. חלקו השני של הדיפטיך, הריק לכאורה, מתאר שמיים בעלי שני ירחים וענן הנראים גם כפרצוף קומיקסי מחייך. ציורי הלוויות, כמו עבודות רבות של רוזן, מאופיינים בשניות רגשית – מקאבריות לצד צבעוניות עזה ועליזה, הומור וחדוות חיים כרוכים בכאב עמוק ומטריד.

[1] הספר 'לוסי חולה' יראה אור השנה בהוצאת פרדס.
[1] 'המהדורה הסטנדרטית' תראה אור כספר במסגרת רטרוספקטיבה ב-Kunstverein Hannover, 2024.


גלריה רוזנפלד, רח' המפעל 1, תל אביב,
שעות פתיחה:
ימים ג'-ה', 18:00-12:00,
יום ו', 14:00-11:00; שבת, 13:00-11:00
https://rg.co.il