תערוכתה הראשונה של ירושלמי בגלריה גורדון תפתח בשעה 19:00 | נעילה: 9.3.24

Tal Yerushalmi, Untitled, 2023, oil and acrylic on canvas, 150x120 cm

Tal Yerushalmi, Untitled, 2023, oil and acrylic on canvas, 150x120 cm


על התערוכה
בתערוכה יוצגו כעשרה ציורי שמן ואקריליק על בד. בציוריה החדשים, טל ירושלמי מציירת דימויים של בעלי חיים וצמחים בעלי גבולות מטושטשים.
הדימויים המחמקים, מרחפים בחלל עמוק וחסר, מופיעים לרגע ונעלמים במצולות הציור. מן הציור עולה עניין של התכלות והיעלמות, ובו בזמן של תנועה ושל חופש.

Tal Yerushalmi, Untitled, 2023, oil and acrylic on canvas, 140x120 cm

Tal Yerushalmi, Untitled, 2023, oil and acrylic on canvas, 140x120 cm


מצולות / טל ירושלמי
לפעמים נדמה לי שהציור שלי יודע את העתיד לקרות, שעבודת הסטודיו היא כמו ססמוגרף רגיש שיכול לחוש את רעידת האדמה לפני שהיא מתרחשת. במובן מסוים, המלחמה האיומה שאנחנו בעיצומה כעת, לא תפסה אותי בהפתעה. ביום הנורא ההוא, בשבעה באוקטובר, הסטודיו שלי כבר היה מלא בציורים חסרים, חרבים, נעלמים. בחודשים שלפני המלחמה הרגשתי שהדימויים מסרבים להיראות, ממאנים להתגבש, נותרים מרומזים ומפוזרים. הצבע התקשה לחדור אל תוך הבד ונאלצתי להפעיל כוח על המכחול בניסיון לצייר. הרגשתי שהבד מסרב, שהציור לא רוצה להצטייר.

במשך חודשים רבים נאבקתי בתחושה הזאת, סירבתי לקבל את סירובו של הציור. רציתי שיגיב אלי כמו בעבר, שייתן לצבע לזרום על הבד, שיעניק לי דימוי ברור, אבל הציור לא נענה לי. לאט נכנעתי למה שהציור ביקש לומר, לתחושה שאין במה להיאחז. נתתי לאין לתפוס את מקומו ולהתרחב בתוך הציור, אפשרתי לו להיות, ויתרתי על הניסיון למצוא את מה שלא קיים.

אחרי השבעה באוקטובר, נראה היה שהמציאות והציור הפכו לאחד. ההתפרקות, חוסר האונים ותחושת הריק הם מציאות חיינו בזמן הזה. כשאני מתבוננת על הציורים מהתקופה האחרונה, על הדימויים הלא ברורים, על הצבע הנעלם ועל הקומפוזיציה הלא יציבה, אני רואה בהם עצב ואובדן. אבל אני גם מזהה בהם איזו תנועה, וחופש שלא היה בציור שלי בעבר. הדימויים לא נאחזים במסגרת, הקומפוזיציה פתוחה, הציור קליל, מרחף, חופשי.

הציור שלי ידע להיחלץ בעבר מכל הניסיונות שלי לאיין אותו. לפעמים נדמה לי שככל שאנסה לכלות אותו, כך הוא יפרח ויתחדש. אני מניחה לציור למות והוא עונה לי שהוא חי.

בתקופה הקשה והעצובה הזאת, יש בזה נחמה ותקווה.

התערוכה תינעל ביום שבת, 9 במרץ.

שעות פעילות:
שני-חמישי: 11:00 – 18:00
שישי: 10:00 – 14:00
שבת: 10:00-13:00

הזרם 5, תל אביב
03-5240323
 
 www.gordongallery.co.il